2022. szeptember 13., kedd

A gumicsolnak meg az ELT bója

Ültem csolnakomban
Habzó vízen,
Hallék zúgni darvat
Röptébe fenn.
Röpülsz égi vándor,
Föld s víz felett,
Vajha szállni tudnék
Én is veled!

Nem tudom, a Boeing alkalmazottjai Everettben (Washington állam) ahol a 747-eseket szerelik össze, olvastak-e Kölcsey Ferenctől bármit is. Ha mégis igen, ők biztos nem a darvakra gondolnak csolnakázás közben.

Vannak ezek a jó kis Urban Legend sztorik, amelyek keringelnek internet szerte. Az egyik imígyen szól:

2004 őszén néhány reptéri Boeing-alkalmazott elhatározta, hogy elcsór egy életmentő tutajt egy 747-esről. Sikeresen lejuttatták a gépről és hazavitték. Pár perccel azután, hogy ringatózni kezdtek vele a folyón, a Parti Őrség feléjük repülő helikopterére lettek figyelmesek. Kiderült, hogy a koptert az az irányjeladó bója vezette rájuk, amely automatikusan működésbe lépett a mentőtutaj felfújásakor. Az urak nem Boeing alkalmazottak többé.

A fenti történet kétségtelenül érdekes és morálisan is pozitív, azért kezeljük erős fenntartással. Először is azért, mert nem életszerű, hogy azok az alkalmazottak, akik ilyen szinten hozzáférhettek egy mentőtutajhoz, ne tudtak volna róla, hogy automatikus ELT bója van bennük. Másodszor is azért, mert nincs is. Legalábbis a snopes.com legendavadász oldal szerint, a 747-eshez ilyen opció (mármint mentőtutaj) nem rendelhető, legfeljebb a 767 és 777-esekhez. Szeretném viszont megnyugtatni azokat, akik 1946 és 2012 között a Malév utasai voltak, hogy vészjeladó bója már az Il-18-asokon is volt. Megmutatom, hogy nézett ki és hogyan működött.

A Malév Il-18-asain rendszeresített BE-369 ELT bója üzemkészen

Akku: "merkuri" akkumulátor
Az akku 2 évente cserélendő, egyszeri működtetésre alkalmas
Frekvencia: 121 MHz és 243 MHz (egyidejűleg)
Teljesítmény: 400 mW
Üzemmód: A2 (hangzó távíró)
Moduláló frekvencia: 300-tól 700Hz-ig folyamatosan változó
Telep feszültsége: 13,4V
Működési idő: 48 óra
Méret: 15x70cm

Működtetése szárazföldön:
- szalagokat eltávolítani
- az antenna felcsapódik, benyomja a mikrokapcsolót, amely indítja az adót
Tengerben:
- zsinórt a tutajhoz erősíteni
- a rádiót vízbe dobni
- a szalagok a víz hatására leoldódnak, kinyílik az antenna, indul az adó

Forrás: Il-18 Légiüzemeltetési Utasítás, I, Rádiós berendezések
(Kiadó: Malév Műszaki Osztálya, Budapest, Ferihegy, 1974)



A bója felső része. A tépőzár nyitásával vagy a víz hatására történő leoldódásakor felcsapódik az antenna és az alatta lévő mikrokapcsoló beindítja a szerkezetet. A rádióadó elkezdi sugározni a vészjeleket, a stroboszkóp-fények villogni kezdenek.

Használati utasítás: markold meg a bóját, a másik kezeddel rántsd meg a piros pöcköt, ennyi.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése